Młodzież śladami Polaków w stolicy Węgier

W dniach 10-11 maja młodzież gimnazjalna z naszej szkoły odbyła wycieczkę do stolicy Węgier – Budapesztu. Była to kolejna z serii zaplanowanych wycieczek zagranicznych po najważniejszych stolicach Europy. W zeszłym roku udało nam się z powodzeniem zwiedzić Wiedeń oraz Bratysławę.

Budapeszt należy do czołówki najpiękniejszych europejskich miast. Słynie z bajkowych budowli, ogromnych zamków, przewieszonych nad Dunajem mostów i nocnego życia. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od ścisłego centrum – Placu Bohaterów z Pomnikiem Tysiąclecia, którego budowę rozpoczęto w 1986 z okazji hucznie obchodzonego 1000-lecia państwa węgierskiego. Pogoda dopisywała, słońce mocno świeciło, przed jego żarem osłonę dawał lasek miejski – zielone płuca miasta.

Z Góry Gellerta podziwialiśmy rozległą panoramę miasta, zarówno Budy , jak i Pesztu z charakterystycznym łańcuchowym mostem. Góra Zamkowa z kościołem Macieja i Zamkiem Królewskim była okazją do zapoznania się (niestety tylko powierzchownie) z długą i skomplikowaną historią Węgier.

Wieczorem na młodzież czekała nie lada atrakcja – rejs statkiem po Dunaju, podczas którego zobaczyliśmy mieniący się „tysiącem świateł” Budapeszt.

Drugiego dnia podczas spaceru po centrum zobaczyliśmy piękny budynek parlamentu oraz najważniejsze miejsce dla wierzących Węgrów, bazylikę św. Stefana, patrona Węgier i pierwszego króla. W bazylice spoczywają jego relikwie, do których Węgrzy modlą się o wszelką pomyślność i pomoc. Wycieczkę zakończyliśmy w klimatycznym parku na wyspie św. Małgorzaty, gdzie swobodnie czują się żółwie, żaby, różne gatunki ryb i ptaków, a w nocy można posłuchać muzyki leżąc na trawie i oglądając pokazy świetlne z fontannami.

Historia Polski i Węgier przeplatała się przez setki lat, nie zabrakło zatem polskich akcentów na naszej trasie w Budapeszcie. W bazylice św. Stefana znajduje się kopia obrazu Matki Boskiej Częstochowskiej, który rok temu został uroczyście ukoronowany przez prymasa Węgier. Podczas spaceru widzieliśmy różne tablice z polskim nazwiskami m.in Józefa Bema – „bohatera trzech narodów”. Na Węgrzech Józef Bem jest patronem wielu szkół, ulic i placów. Oprócz pomnika w Budapeszcie znajduje się w tym mieście 14 placów oraz ulic noszących imię Bema. Praktycznie w każdym większym mieście znajduje się plac bądź ulica jego imienia. Jako patrona przyjęło go również Polskie Stowarzyszenie Kulturalne na Węgrzech, a także wiele węgierskich szkół.

Największym zaskoczeniem była jednak dla gimnazjalistów ulica o nazwie…Limanova! – pamiątka po wspólnej walce podczas I wojny światowej. Okazuje się, że historia może nas zaskoczyć w każdym miejscu.

Po zabytkach Budapesztu oprowadzała nas wspaniała pani Iga Zeisky, Polka od wielu lat mieszkająca na Węgrzech, pasjonatka kultury węgierskiej i (jak sama mówiła) mistrzyni w przyrządzaniu gulaszu. Dzięki jej barwnym opowieściom i umiejętności łączenia faktów historycznych młodzież wie teraz nieco więcej o przyjaźni dwóch narodów, polskiego i węgierskiego.

Wycieczka zorganizowana była z pomocą firmy Kroczek z Limanowej, której usługi są zawsze na najwyższych poziomie. Opiekę nad uczniami pełnili nauczyciele naszej placówki, pani Adela Ogiela, pan Krzysztof Biernat i pani Ewa Binek

Dziękujemy pani Dominice Matras za profesjonalizm i cierpliwość oraz panom kierowcom panu Andrzejowi i Marcinowi, dzięki którym bezpiecznie dotarliśmy do Budapesztu i z powrotem.